Jan Sláma
V reakci na novou směrnici EU o whistleblowingu a přípravu českého zákona o ochraně oznamovatelů se na českém trhu objevila řada nových komerčních poskytovatelů whistleblowing platforem a vnitřních oznamovacích systémů. Zdaleka ne všechny jsou bezpečné, důvěryhodné a stejně rychle jako se svojí činností začali, mohou také skončit. Na co si dát pozor při výběru whistleblowingové platformy?
Mnoho poskytovatelů neříká pravdu o povinnostech, které směrnice přináší. Mezi nejčastější nepravdy, se kterými se můžete setkat:
Pokud vám poskytovatel tvrdí jednu z výše uvedených vět, držte se od něj dál. Na trhu funguje řada společností, které se whistleblowing věnují několik let a jsou vůči klientům otevření a upřímní.
Jak je to těmito mylnými interpretacemi ve skutečnosti?
Whistleblowing platforma by měla mít doložitelnou historii a klientské reference. Zvolený systém musí být maximálně funkční a spolehlivý tak, aby nedošlo ke ztrátě žádného oznámení a žádných citlivých dat nebo osobních údajů. Noví poskytovatelé, kteří se objevili náhle v reakci na připravovaný zákon, často nejsou příliš důvěryhodní, stojí za nimi společnosti bez historie, nebo nezkušení vývojáři. U takových riskujete únik dat, nedostupnost platformy nebo její náhlé vypnutí v případě ukončení činnosti firmy. Ve všech těchto případech vám hrozí pokuta, proto vybírejte dodavatele na základě referencí.
Zárukou kvality oznamovacího systému je, že je neustále vyvíjen, zlepšován a prověřován z hlediska jeho bezpečnosti. Zajímejte se, kdo na vývoji a údržbě whistleblowing softwaru pracuje a ověřte si, zda má poskytovatel prostředky a lidské zdroje na údržbu a vývoj systému. V opačném případě nemáte záruku, že systém bude použitelný také do budoucna a že jsou vaše data v bezpečí. Ptejte se na získané ISO certifikace (například ISO 27001), bezpečnostní audity a úspěšně zvládnuté penetrační testy, které zaručují, že systém nebude prolomen, data budou chráněna před kybernetickými útoky a neuniknou.
Aby byl interní oznamovací systém skutečně používán, musí být dostatečně jednoduchý a uživatelsky přívětivý. Řada whistleblowing platforem má velmi složitý systém, který v konečném důsledku může uživatele odradit od samotného podání oznámení. V tu chvíli by mohli raději využít externí oznamovací kanál, což je málokdy v zájmu povinného subjektu. Pomůže také editovatelnost platformy, díky které bude oznamovací formulář působit osobněji, nebo ho budete moci využít i na sběr jiných typů podnětů.
Pokud někdo nabízí whistleblowing systém zdarma nebo pod úroveň tržní ceny, buďte na pozoru. Později může dojít k náhlému výraznému zdražení, skrytým poplatkům, prodeji dodatečných služeb, nebo nebude mít poskytovatel dost prostředků na údržbu a vývoj systému a jednoduše svou činnost ukončí. V takovém případě se vystavujete mj. ohrožení citlivých dat, která v systému budete mít, a jejichž evidenci musíte dle evropské směrnice uchovávat po dobu 5 let.
Platforma NNTB vznikla v roce 2017 jako studentský projekt. Už v 17 letech ji vytvořili spolužáci Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm jako nástroj, pomocí kterého mohou děti snadno a bezpečně upozornit na šikanu ve školách. Do 4 let zavedlo NNTB 1 800 škol.
V roce 2020 začaly NNTB používat další organizace jako platformu pro budování bezpečné firemní kultury a whistleblowing. V současnosti NNTB využívá více než 2 200 organizací po celém světě, například DPD, Sportisimo, Pilulka.cz, Zásilkovna, AAA Auto, Zentiva a město Brno.
Whistleblowing v českých firmách – jen další byrokracie nebo příležitost?
Zaveďte NNTB – bezpečnou whistleblowingovou platformu, které důvěřuje už přes 3 360 firem, škol a úřadů.