Lenka Stawarczyk
Odškrtnout si zákonnou povinnost na vnitřní oznamovací kanál se dá různě. Pro ty z vás, kteří ale chcete lidem opravdu pomoci se bezpečně ozvat a svěřit, máme srovnání toho, jak si vedle sebe stojí jednotlivé nástroje i s ohledem na podmínky nového návrhu zákona o ochraně oznamovatelů.
Aby se zaměstnanec ozval po telefonu, chce to hodně odvahy. Takový člověk je nucený souvisle popsat problém a přichází o možnost si vše po sobě přečíst a v klidu rozmyslet, případně přiložit dokument, fotku a další důkazní materiál. Je také postavený před překážku, která spočívá ve skrytí svého telefonního čísla, případně pořízení si nějakého jiného, než je jeho vlastní.
Uniká mu také informace, kdo podnět řeší a v jakém stavu řešení je. Nehledě na to, že v malých týmech jeho anonymita není v žádném případě zaručena, pokud je jeho hlas rozpoznán (co když je v týmu třeba jediná žena?).
U e-mailu odpadá alespoň to, že by se oznamovatel dal identifikovat po hlase. Ale i tak se mohou objevit překážky. Vžijte se například do kůže zaměstnance, třeba starší generace, který je už tak dost nervózní, že se vám chce s něčím svěřit. Vystavovat ho ještě navíc celému procesu zakládání anonymního e-mailu vše jen zdrží, a je možné, že to raději vzdá. Vyznat se pak v anonymních mailech a všech podnětech bude i pro vás fuška. Nemluvě o tom, že bude náročné i na řešení podnětů spolupracovat bezpečně s ostatními kolegy.
Online schránka důvěry umožňuje upozornit na cokoliv bezpečně a anonymně. Ale s tím rozdílem, že oznamovatel má přehled o tom, co se s jeho oznámením děje a firemní řešitel s ním může navázat dialog. A to i při zachování anonymity. V administraci online oznamovacích kanálů řešitelé vidí stav a počet oznámení, mohou na řešení kolaborovat s kolegy a případně si prohlédnou další materiály, jako přiložené fotky či dokumenty. Přístup ke kanálu zároveň mohou mít i ostatní oznamovatelé z řad, zákazníků, uchazečů o práci nebo dodavatelů.
Online oznamovací kanál vybírejte pečlivě. Ujistěte se, že vyhovuje nárokům, které na vás brzy dopadnou, a že je skutečně bezpečný. Dobré je si ověřit, jak zachází s osobními údaji, zda jsou podněty šifrovány, či získal ISO certifikaci.
Fyzická schránka je dobrý začátek. Jak ale navázat na anonym, který dojde do pošty? Jak zjistíte více detailů, když někdo na něco upozornil a vy máte minimum informací, které k řešení problému potřebujete? Fyzická schránka může být vnímána jako přežitek především u mladších kolegů. Zároveň také nesplňuje nároky nového návrhu zákona o ochraně oznamovatelů, který nabádá společnosti, aby jejich oznamovací kanál byl dostupný třeba také uchazečům o zaměstnání či dodavatelům.
Ošidný je tento kanál také z pohledu dodržení anonymity. Oznamovatel riskuje, že jej při vhozené oznámení do schránky někdo uvidí.
NNTB vzniklo v roce 2017 jako studentský projekt. Už v 17 letech vytvořili spolužáci Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm platformu, pomocí které mohou děti snadno a bezpečně upozornit na šikanu na školách. Do 4 let začalo NNTB používat 1 800 škol.
V roce 2020 se začaly ozývat další organizace s tím, že by platformu uvítaly jako nástroj pro budování bezpečné firemní kultury a whistleblowing. V současnosti NNTB využívá více než 2 200 organizací po celém světě. Mezi významné klienty patří například Sportisimo, Pilulka.cz, LOMAX, Zásilkovna, DPD, Zentiva a město Brno.
Whistleblowing v českých firmách – jen další byrokracie nebo příležitost?
Zaveďte NNTB – bezpečnou whistleblowingovou platformu, které důvěřuje už přes 3 360 firem, škol a úřadů.